
 1 

Before the 

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 

Washington, DC 20554 

 

In the Matter of 

 

News Distortion Complaint Involving CBS 

Broadcasting Inc., licensee of WCBS,  

New York, NY  

) 

) 

) 

) 

) 

 
  

 

MB Docket No. 25-73  

 
 

REPLY COMMENTS OF FREE PRESS 

 
Free Press submits these reply comments in response to the Federal Communications 

Commission’s (Commission or FCC) request for comment on the Center for American Rights’ 

(CAR) news distortion complaint1 (Complaint) against CBS.  This reply: (1) shows that the record 

overwhelmingly supports the arguments raised in Free Press’s Comment;2 (2) explains where the 

few comments supporting the Complaint fall short; and (3) emphasizes that this docket, and its 

legitimization of a threadbare complaint, will impact journalists and their editorial freedoms (and 

likely already has).  Bolstered by the record, Free Press emphasizes the impropriety of anything 

less than dismissal of the Complaint and closure of this docket.    

I. THE COMMENTS SUPPORT THE COMPLAINT’S DISMISSAL AND 

QUESTION THE PROPRIETY OF THIS DOCKET. 

 
Commenters generally confirmed the issues raised in Free Press’s Comment.  First, the 

record reflects consensus that the transcript revealed there to be no distortion by CBS, and that 

instead, its choice to air different parts of former Vice President Harris’s longer response was basic 

 
1 Center for American Rights, Complaint (filed Oct. 16, 2024) [hereinafter Compl.]. 

2 Comments of Free Press, MB Docket No. 25-73 (filed Mar. 7, 2025) [hereinafter Free Press 

Comments].  Unless otherwise stated, all comments were filed in MB Docket No. 25-73 on March 

7, 2025.   



 2 

editorial discretion.  For example, the Radio Television Digital News Association (RTDNA) 

explained that broadcasters “routinely shorten responses” to “save valuable airtime” and 

“effectively convey information, working within the time constraints and challenges unique to 

each platform.”3   

 Second, multiple filings flagged the procedural peculiarity of opening this docket.  Public 

Knowledge, for instance, noted that the Complaint “represents a procedural anomaly by operating 

outside any licensing proceeding” and that “[f]urther compounding this procedural irregularity is 

the unprecedented nature of this action as a reopening of an already-dismissed complaint,” with 

no appeal or new evidence justifying the reversal.4  As Free Press predicted,5 the incongruity 

between the facially deficient Complaint and the Commission’s disproportionate recognition of it 

aroused suspicion.6  FIRE understandably drew the conclusion that “[t]his proceeding is designed 

to exert maximum political leverage on the CBS network at a time when President Trump is 

engaged in frivolous litigation against it over the same 60 Minutes broadcast, with the FCC using 

other regulatory approvals the network needs to exert added pressure.”7  By overstepping so 

 
3 Comments of RTDNA at 5 [hereinafter RTDNA Comments]; see also Comments of 

TechFreedom at 6 [hereinafter TechFreedom Comments] (“Such editing lies at the core of what 

broadcasters do. They have to. When you have raw footage exceeding the time available, edits 

must occur. And those edits—those editorial judgments—lie at the core of broadcasters’ First 

Amendment protections”).  

4 Comments of Public Knowledge at 2, 4 [hereinafter PK Comments]; see also Comments of 

Foundation for Individual Rights and Expression at 6 [hereinafter FIRE Comments]; Comments 

of Christopher Terry and J. Israel Balderas at 3–4 (filed Mar. 2, 2025) [hereinafter Terry & Balderas 

Comments] (raising concerns about the Commission reversing course without a formal vote).   

5 Free Press Comments at 12 n.12. 

6 See, e.g., FIRE Comments at 7; PK Comments at 6–7; Terry & Balderas Comments at 6. 

7 FIRE Comments at 7–8; see also PK Comments at 6 (“The CBS news distortion investigation 

resembles less a neutral application of broadcasting standards and more a concerning case of 

weaponizing government oversight tools to settle political scores or pursue personal vendettas.”). 



 3 

blatantly, the Commission has drawn more attention to the question of whether its actions are 

consistent with its regulatory authority and the Constitution than it has to CBS’s editing choices.8 

Third, the very few institutional commenters supporting the Complaint attempted to 

provide rationales for why CBS’s editing amounted to distortion, but these simply confirm the 

impropriety of the Commission’s involvement here.  For example, the America First Policy 

Institute (AFPI) asserted that CBS’s editing made Harris seem “more polished” and created “a 

misleadingly favorable and persuasive portrayal of her responses.”9  As Free Press and others have 

noted in the record, that sort of assessment is not for the Commission to make.10 

Fourth, commenters mostly found the Complaint deficient to raise a cognizable news 

distortion claim.  Multiple filings pointed out that the Complaint fails to allege a prima facie case 

 
8 See FIRE Comments at 29 (“This proceeding is an illegitimate show trial, and for the FCC to 

conduct it flies in the face of recent—and unanimous—Supreme Court authority barring 

unconstitutional jawboning.”).  Indeed, the Commission’s overreach has encouraged commenters 

to take the opportunity to question its limited authority to regulate broadcasters’ content consistent 

with the First Amendment under the scarcity rationale.  See, e.g., Comments of National 

Association of Broadcasters at 16 [hereinafter NAB Comments]; FIRE Comments at 22; 

Comments of the Center for Democracy and Technology at 8 [hereinafter CDT Comments]; 

Comments of CBS Broadcasting, Inc. at 12 [hereinafter CBS Comments]. 

9 Comments of AFPI at 1 (filed Mar. 6, 2025) [hereinafter AFPI Comments]; see also Comments 

of CAR at 7 [hereinafter CAR Comments] (complaining that CBS’s editing “ma[de] her appear 

infinitely more in command and presidential”); Comments of Fair Election Fund at 4–5 (filed Mar. 

6, 2025) [hereinafter Fair Election Fund Comments] (likewise arguing that the interview portrayed 

Harris in a “more favorable light”). 

10 See Free Press Comments at 9–10 (citing Complaints Covering CBS Program “Hunger in 

America”, Memorandum Opinion, 20 F.C.C.2d 143, 147 (1969) [hereinafter, Hunger in America]).  

Furthermore, several commenters pointed out that questions about Harris’s suitability as a 

presidential candidate are best left to the marketplace and out of the Commission’s hands.  See, 

e.g., Comments of Fair Media Council at 2 (filed Mar. 5, 2025) [hereinafter Fair Media Council 

Comments] (“[I]f the argument is that the editing made Ms. Harris a stronger candidate and was 

done to tip the scales in her favor, the outcome of the election proves otherwise.”); PK Comments 

at 9 (“CBS broadcast both clips to the public. Any viewer—such as CAR—could judge whether 

Harris’s answers were inconsistent. Critics of Harris and supporters of Trump—such as CAR—

were free to use both clips to make their case to the public that Harris provided inconsistent 

answers on matters of public importance.”); TechFreedom Comments at 8–10. 



 4 

of news distortion.11  Even more flagged that the Complaint lacks any extrinsic evidence 

supporting an inference that CBS or WCBS intended to mislead viewers, the most crucial 

requirement of the inquiry.12  The record also reflects the fact that the Complaint fails to allege or 

support the inference that the licensee or management directed any deliberate distortion.13 

Fifth, like Free Press, several other commenters identified CBS’s conduct as precisely the 

type of basic press freedom protected by the First Amendment.14  Others also identified Section 

326 of the Communications Act as a statutory barrier to the Commission’s actions here.15 

Finally, several commenters also noted the irony of Chairman Carr’s vocal advocacy for 

free speech in light of the Commission establishing this docket, which actively undermines it.16 

For example, Public Knowledge situated the Commission’s choice to revive the Complaint within 

the greater context of Chairman Carr also sending letters to PBS and NPR about underwriting 

practices and to Comcast about DEI commitments, as well as initiating an investigation into 

KQED’s coverage of an ICE raid.17  

 
11 See NAB Comments at 6; RTDNA Comments at 10–11. 

12 See Comments of Reporters Committee for Freedom of the Press at 1–2 [hereinafter RCFP 

Comments] (“On the face of the complaint, the only allegation, and the only evidence presented, 

is that CBS edited an interview to use certain footage in a promotional spot and other footage in 

the ultimate broadcast, an entirely routine and unexceptional news reporting technique.”); see also 

CBS Comments at 7; CDT Comments at 4–5; FIRE Comments at 13–15; NAB Comments at 6; 

PK Comments at 8–9; RTDNA Comments at 11–12; Terry & Balderas Comments at 3; 

TechFreedom Comments at 6. 

13 See, e.g., NAB Comments at 7.  

14 See CDT Comments at 6; FIRE Comments at 20–21, 24–27; NAB Comments at 16–17; PK 

Comments at 9–10; RTDNA Comments at 3; Terry & Balderas Comments at 6–7.   

15 See CBS Comments at 13–15; FIRE Comments at 17–18; NAB Comments at 9; PK Comments 

at 10–11; RTDNA Comments at 8–9. 

16 See CBS Comments at 18–19; FIRE Comments at 17; RTDNA Comments at 7–8.  

17 PK Comments at 12–13; see also Terry & Balderas Comments at 8–9 (“Chairman Carr’s 

response [to Harris’s SNL appearance] was to take to political[ly] friendly news outlets to decry 

this situation as a violation of NBC’s Equal Time Obligations under §315. Yet a FOIA request 



 5 

II. COMMENTS SUPPORTING THE COMPLAINT ARE FATALLY FLAWED 

BECAUSE THEY IGNORE HOW THE COMMISSION HAS PREVIOUSLY 

ANALYZED NEWS DISTORTION. 

 
Three organizations’ comments supported the Complaint, but each ignored how the 

Commission has actually applied its new distortion policy in practice.  First and fatally, none of 

these comments in support of the Complaint can point to any intent to distort, a key requirement 

for a cognizable news distortion claim.  So they gloss over it.  AFPI correctly identified that a news 

distortion claim must involve an allegation of deliberate intent to mislead, but only conclusorily 

stated that “CBS’s deliberate omission of key portions of Harris’s interview demonstrates a 

calculated effort to manipulate the narrative.”18  It gestured at the unedited outtakes of the 

interview; but as stated multiple times in this record, the outtakes merely show that “60 Minutes” 

and “Face the Nation” used different portions of the same answer and do not indicate that CBS 

made that choice based on an intent to mislead the public.19  CAR and the Fair Election Fund 

similarly posited that the unedited outtakes show that CBS aired different portions of Harris’s 

longer answer, 20 but that is distinct from evidence that CBS intended to mislead the public.  On 

that front, they do not, and cannot, proffer a shred of evidence. 

 
demonstrated that . . . Carr not only kn[e]w NBC had complied with their obligations, he himself 

had even emailed links that included copies of the relevant documents to the producers at Fox 

News before going on the air to suggest that NBC was violating the law.”); CDT Comments at 10–

11. 

18 AFPI Comments at 2–3.  

19 Additionally, AFPI stated that the “court’s” ruling in Hunger in America is instructive at this 

step, holding CBS “responsible” for selective editing of a news report.  Id. at 3.  This is a flatly 

incorrect statement of the Commission’s conclusion there, which was instead that “no further 

action is warranted here with respect to the issue of slanting the news.”  Hunger in America, 20 

F.C.C.2d at 151.  Hunger in America is instructive, not for the reason AFPI states but because it 

stands for the proposition that it is inappropriate for the Commission to “enter the quagmire of 

investigating the credibility of the newsman and the interviewed party” where someone merely 

claims that a person quoted on a news program “very clearly said something else.”  Id. at 150–51. 

20 CAR Comments at 3; Fair Election Fund Comments at 5. 



 6 

These comments rely on faulty reasoning on other grounds as well.  For example, the Fair 

Election Fund argued, “Rearranging is not editing!”21  But this either grossly misunderstands the 

Commission’s news distortion policy, or deliberately ignores how it has been applied.  Galloway 

and WPIX, Inc. directly contradict the Fair Election Fund’s assertion.22  The Fair Election Fund 

also took issue with CBS’s “failure” to “report on the plagiarism allegations against Ms. Harris.”23  

This gripe is a textbook type of inquiry in which the Commission has stated that it cannot involve 

itself—an editorial organization’s choice of what to include in its coverage is a pure question of 

journalistic judgment.24  Additionally, the Fair Election Fund accused CBS of violating the Federal 

Election Campaign Act,25 but that is not a matter over which this Commission has jurisdiction. 

AFPI’s comment argued that the First Amendment is not a limiting factor for FCC 

enforcement here, as fraud is beyond the scope of First Amendment protection.26  This claim is 

inapposite to the facts at issue in the Complaint.  As established in the record, there is no false 

statement of fact implicated here; CBS aired Harris’s actual answers to the question posed, but 

 
21 Fair Election Fund Comments at 3. 

22 See Free Press Comments at 22–23 (listing various editorial choices the Commission has found 

to be permissible, including rearranging footage, in Galloway v. FCC, 778 F.2d 16 (D.C. Cir. 1985) 

and Applications of WPIX, Inc. (WPIX), New York, New York for Renewal of License; Forum 

Communications, Inc., New York, New York for Construction Permit for New Television 

Broadcasting Station, 68 F.C.C.2d 381 (1978)). 

23 Fair Election Fund Comments at 5. 

24 See Complaints Concerning Network Coverage of the Democratic National Convention, 16 

F.C.C.2d 650, 656 (1969) (“But the judgment when to turn off the lights and send the cameras 

away is again not one subject to review by this Commission. We do not sit to decide: ‘Here the 

licensee exercised good journalistic judgment in staying’; or ‘Here it should have left.’”). 

25 See Fair Election Fund Comments at 6–9. 

26 Additionally, on its point about the fairness doctrine, AFPI failed to recognize that the 

Commission retired the fairness doctrine almost forty years ago. See Syracuse Peace Council v. 

FCC, 867 F.2d 654, 657 (D.C. Cir. 1989). 



 7 

simply shortened them.  Neither the Complaint nor its supporters have done any of the necessary 

work to establish that this standard editorial choice constitutes otherwise.   

Furthermore, even if there were falsity involved, false speech still receives protection under 

the First Amendment.  The Supreme Court has noted, “[a]bsent from those few categories where 

the law allows content-based regulation of speech is any general exception to the First Amendment 

for false statements. This comports with the common understanding that some false statements are 

inevitable if there is to be an open and vigorous expression of views in public and private 

conversation, expression the First Amendment seeks to guarantee.”27  The cases AFPI cited fall 

under those few identified categories,28 but the editorial decision that CBS made here does not. 

AFPI’s assertion that CBS’s actions here are not protected by the First Amendment has a 

calamitous logical conclusion—if CBS is presumed to have engaged in “fraud” by shortening 

Harris’s response, then journalists risk their constitutional protection any time they shorten or edit 

their interviews with politicians.   

 
27 See United States v. Alvarez, 567 U.S. 709, 718–19 (“Even when considering some instances of 

defamation and fraud, moreover, the Court has been careful to instruct that falsity alone may not 

suffice to bring the speech outside the First Amendment.”); N.Y. Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 

271–72 (1964) (recognizing that an “erroneous statement is inevitable in free debate, and that it 

must be protected if the freedoms of expression are to have the breathing space that they need to 

survive”) (internal citations omitted). 

28 See Va. State Bd. of Pharmacy v. Va. Citizens Consumer Council, Inc., 425 U.S. 478 (1976) 

(commercial fraud); Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974) (defamation); League of 

Women Voters of Kan. v. Schwab, 317 Kan. 805 (2023) (fraud).  Free Press notes that the Supreme 

Court distinguished fraud and defamation cases from merely false statements in terms of First 

Amendment protection, and that AFPI does not establish why, even if one were to assume CBS 

aired a false statement, it would be tantamount to fraud.  See Alvarez, 567 U.S. at 719 (“These 

quotations all derive from cases discussing defamation, fraud, or some other legally cognizable 

harm associated with a false statement, such as an invasion of privacy or the costs of vexatious 

litigation. . . . The Court has never endorsed the categorical rule the Government advances: that 

false statements receive no First Amendment protection.”).  Additionally, though AFPI cited 

Alvarez in support of its argument that CBS should not receive protection here, the Supreme Court 

in that case invalidated the Stolen Valor Act for violating the First Amendment, as false statements 

do receive constitutional protection.  See id. at 722, 729–30. 



 8 

CAR’s comment is of no persuasion either.  It largely relied on Serafyn v. FCC to support 

its Complaint.29  But it divorced Serafyn from its underlying facts, and misapplied the standard 

stated therein.  First, the petitioner in Serafyn made more significant allegations of distortion, 

including “misleading sound editing, incorrect language translation, and soundbites of interviews 

taken out of context,” all while submitting significantly more evidence than CAR did in its 

Complaint, including “the broadcast itself, outtakes of interviews, a letter from an interviewee 

stating that his words were taken out of context, a statement from another interviewee that the 

producer of the show misled him, viewer letters, a dictionary supporting petitioner’s claim that a 

word in the broadcast was mistranslated, historical information about the subject matter covered, 

information that CBS had rebuffed the offer of a history professor to help it understand the subject, 

and ‘seven other items of evidence.’”30  CAR also ignored the analytical framework articulated by 

the D.C. Circuit for news distortion complaints, which at its core focuses on extrinsic evidence 

indicating an intent to distort.  

 Finally, CAR, perhaps sensing the limits of its news distortion claim, laid its motivating 

concern bare in its comment.  It noted, “[t]he problem is that viewers are not getting a marketplace 

of ideas on broadcast news.  They are getting a monolith of the same ideas whether they tune in to 

CBS, NBC, ABC, or PBS.  The slanting, suppression, and distortion always seems to help one side 

and hurt the other side.  That cannot continue, because it does not serve the public.”31  As the 

National Association for Broadcasters noted, however, this grievance sounds not in news 

 
29 See CAR Comments at 2–3. 

30 Free Press Comments at 19–20 (citing Serafyn v. FCC, 148 F.3d 1213, 1217–18, 1223 (D.C. Cir. 

1998)). 

31 CAR Comments at 9.  



 9 

distortion, but in the fairness doctrine.32  That doctrine has been extinct for the precise free speech 

concerns that flare up from the contrived Complaint.33 

III. JOURNALISTS BEAR THE ULTIMATE COST OF THE COMMISSION’S 

ACTIONS HERE. 

 
Much has been made in the record about the deficiencies of the Complaint and the 

impropriety of its revival.  But the very material burden this spectacle imposes on journalists 

cannot be overstated.  As Commissioner Gomez has noted, the Commission’s speech-restrictive 

actions have already prompted broadcasters to tell “their reporters to be careful about how they 

cover stories because they fear government retribution.”34  This is precisely the chilling effect that 

Free Press warned of in its Comment, and that the First Amendment guards against.35 

The record reflects broad consensus about this concern.  The Reporters Committee for 

Freedom of the Press flagged that interference by the Commission “threatens to suppress the news 

in the public interest and to interfere with the flow of information that the electorate needs to 

oversee the government.”36  The Fair Media Council asserted that encroaching on CBS’s free 

speech here “will result in a trickle-down effect throughout all American media outlets, regardless 

of platform or channel”—and ultimately “the trickle down will restrict what every American can 

 
32 See NAB Comments at 3. 

33 CAR also outlined “steps” for CBS to take “to minimize the risk of future news distortion.”  

Compl. at 10.  While these are certainly policy practices CBS could choose to adopt on its own 

volition, Free Press hopes it is obvious that these are not obligations that the Commission can 

impose on CBS for a variety of reasons, including the limits of its own authority and First 

Amendment restrictions on compelled speech. 

34 Anna Gomez (@agomezfcc.bsky.social), Bluesky (Feb. 28, 2025, 2:18 PM), 

https://bsky.app/profile/agomezfcc.bsky.social/post/3ljb4qn3qnk2v. 

35 See Free Press Comments at 8, 12–13, 31. 

36 RCFP Comments at 2. 



 10 

say or express.”37  TechFreedom also noted the possible disastrous effects, remarking, “if the new 

standard for triggering a news distortion analysis is that any edits of raw interview video can be 

subject to challenge, then the FCC will spend the next four years, at least, fielding dozens, 

hundreds, thousands of news distortion complaints.”38  These concerns animate the Commission’s 

narrow application of its news distortion policy and weigh in favor of the Commission promptly 

discontinuing this inquiry to stem the damage to press freedoms already inflicted. 

IV. CONCLUSION 

The record shows that the Commission’s historical application of its news distortion policy 

can lead to only one outcome—the dismissal of this deficient Complaint.  As the Commission and 

federal courts have underscored repeatedly, editorial freedom is at the core of the First 

Amendment’s protections.  Yet that freedom is the target of regulatory inquiry here.  For the 

foregoing reasons, the Commission should dismiss the Complaint and close this docket. 

 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

March 24, 2025  

 
Respectfully submitted, 
 

/s/ Yanni Chen 
 

Yanni Chen 

Matthew F. Wood 

Free Press 

1025 Connecticut Avenue NW 

Suite 1110 

Washington, DC 20036 

(202) 265-1490  

 

 
37 Fair Media Council Comments at 3. 

38 TechFreedom Comments at 7. 


	REPLY COMMENTS OF FREE PRESS
	I. The COMMENTS support the Complaint’s dismissal and question the propriety of this docket.
	II. Comments supporting the Complaint ARE fatally flawed BECAUSE THEY ignore how the Commission has previously ANALYZED news distortion.
	III. Journalists bear the ultimate cost of the Commission’s Actions Here.
	IV. Conclusion

